С нами 12881 учитель, 4598 учеников.
Присоединяйтесь – это бесплатно!
0
комментариев
0
блогов
0
сообществ
0
учебных материалов
0
статей
0
мастер-классов
0
экскурсий
0
дискуссий
Светлана Костенко
Был(а) на сайте 1 неделю назад
Просмотров: 695, комментариев: 0, рейтинг: 0.5/12
Результаты педагогической деятельности
Личные данные
Фамилия Костенко
Имя Светлана
Отчество Александровна
Дата рождения 5.1.1975 г.
Пол Женский
Гражданство Не указано
Место жительства Дмитровский р-н с. Озерецкое бул. Мечта 4
Контактный телефон Не указано
Место работы МБОУ СОШ №2 г. Лобня
Юридический адрес Не указано
Образование высшее
Специализация учитель английского языка
Трудовой стаж 21 год
Педагогический стаж 21 год
Учебная нагрузка 31 час
Квалификационная категория высшая ( Украина )
Дата присвоения категории 03.04.2015г.
Дата начала ведения портфолио 03/03/17
Образование
Учебное заведение Квалификация
1
Год окончания:
Уровень образования: Высшее
636011745.jpg


2 Полтавский государственный педагогический университет
Год окончания: 2006
Уровень образования: Высшее
методика педагогика. Английский язык и мировая литература
Учитель английского языка и мировой литературы
Повышение квалификации
Название курса Количество часов Сроки Документ
1 Учитель английского языка
Национальный технологический университет г. Москва
Тип: Повышение квалификации
Уровень: Региональный
144 27.04.2018... удостоверение №18-04141
2 Учитель английского языка
г. Полтава
Тип: Повышение квалификации
Уровень: Региональный
135 2014... удостоверение №607
Внеурочная деятельность по предмету
Публикации детей
Год Автор Название публикации Название газеты, журнала
1 2018 Костенко С.А. Цыплаков Б.,Семенов C. Analyse the impact of the immigrant crisis on the EU's and Russia political coherence VI городская научно - практическая конференция школьников «Первые шаги в науку - 2018»
Открытые уроки
Год Тема урока Технология Предмет Класс Мероприятие
1 2018 Cтепень сравнения прилагательных( урок грамматики) Технологии проблемного обучения Английский язык 5 English week
2 2018 I can... Технология сотрудничества. Английский язык 2 English week
3 2017 My favourite poet Технология модульного обучения Английский язык 9 English week
4 2016 SAVE OUR PLANET ЛИЧНОСТНО – ОРИЕНТИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ Английский язык 9 региональный семинар- практикум
5 2015 Мир профессий ЛИЧНОСТНО – ОРИЕНТИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ Английский язык 10 региональный семинар- практикум
6 2015 Великобритания-Украина ИКТ Английский язык 6 городской семинар- практикум
Методическая деятельность (текст)
Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
 "Средняя общеобразовательная школа №2"
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Развитие  плюрилингвального  сознания
способом  создания
Европейского  языкового  портфолио
 
 
 
Выступление подготовила :
Костенко Светлана Александровна
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
г.Лобня
 
2018
Развитие  плюрилингвального  сознания  способом  создания  Европейского  языкового  портфолио
 
В начале третьего тысячелетия образование  переживает сложный период трансформации и реформирования. Однако осуществление модернизации образования невозможно представить без реформирования языкового образования. Результатом этого реформирования является  свободное владение  учениками школ одним  или несколькими иностранными языками, ведь европейско-образованный человек - это   специалист, свободно владеющий одним или несколькими иностранными  языками . Поэтому, полилингвистическое образование играет важную роль в интеграционных процессах  образования в Европейский общеобразовательного пространства. Понятие "полилингвизм (плюрилингвизм)" приведены в документе "Общеевропейские Рекомендации по языкового образования» (Common European Framework of Reference for Languages), а именно "плюрилингвизм - это способность использовать языка для целей общения и участия в межкультурном взаимодействии, где лицо, с точки зрения представителя определенного социума, имеет разноуровневые умение из нескольких языков и опыт нескольких культур. Это представляет собой не сопоставление отдельных компетенций, а скорее существование сложной, комплексной компетенции как системы составляющих (компетенци й), который может приобретать пользователь »
Согласно концепции  плюрилингвального подхода  более важным является индивидуальный речевой опыт, в котором язык не воспринимаются как отдельный и умственный блок, а формирует общую коммуникативную компетенцию, в которой родной язык и иностранный  тесно переплетены.
 
Но, на мой взгляд, плюрилингвистическое направление следует рассматривать не как тенденцию к упрощению в изучении и использовании иностранного языка, а как путь к расширению общей языковой или плюрилингвальной  компетенции, составляющими которой являются все языковые знания и весь языковой опыт ученика. И чем более глубокими будут такие знания и более разветвленным  языковой опыт, тем более высоким будет уровень сформированности широкой коммуникативной компетенции.
Таким образом, ЕЯП должно  поднять на более высокий уровень развитие плюрилингвального  сознания учащихся.
Цель же  педагога при реализации данной концепции не только и не столько передать знания репродуктивным путем, но и научить этими знаниями пользоваться и вдохновить детей работать самостоятельно с различными источниками с целью создания целостного продукта. Таким целостным конечным продуктом может стать портфолио, содержащее рабочие, вспомогательные и итоговые материалы, связанные как с работой по отдельному предмету, так и с учебной деятельностью в целом. Портфолио учащегося показывает все этапы его работы


Опираясь на доводы  учителей иностранного языка  при создании языкового портфолио выделила для себя стратегию «ШЕСТИ ШАГОВ»
Шаг 1. Формирование навыков рефлексии. Побуждать учащихся к размышлению:
  • Каким учеником являюсь я ? (Положительные и отрицательные черты.)
  • Каков мой  уровень владения языком ? (Я изучил, я могу, я не справился , я не понимаю ...)
  • Каковы мои уроки? (Все нравятся, интересные, не нравятся, скучные...)
  • Что я могу сказать  на иностранном языке в среде носителей языка? (Думать позитивно, начиная с утверждения «Я могу ...»).
Шаг 2. Знакомство с ЕЯП.
  • ознакомить учащихся с задачами и функциями ЕЯП, используя:
  • презентацию компонентов;
  • подчеркивание ценностей европейских уровневых шкал;
  • показ образца ЕЯП и способы возможного достижения прогресса;
Побуждать учащихся к:
  • размышлениям  о том, в каких ситуациях можно продемонстрировать ЕЯП;
  • сопоставлению своих умений с дескрипторами Общеевропейской стандартизированной шкалы самооценки;
  • обмену идеями о том, как улучшить свои знания по иностранному языку.
Шаг 3. Формирование навыков постановки целей с помощью дескрипторов. Обучать учеников:
  • сопоставлять уровни и дескрипторы с учебными материалами;
  • формулировать цели с помощью дескрипторов «Я могу»;
  • применять дескрипторы к учебнику;
  • использовать дескрипторы для определения учебных целей всей группы;
  • использовать дескрипторы для итоге достижений и определение индивидуальных учебных целей.
Шаг 4. Формирование навыков и развитие умений планирования учениками собственной учебной деятельности. Поощрять учащихся к:
размышлений над различными видами учебной деятельности по иностранному языку.
  •  
  • создавать собственные учебные материалы в парах, группах, индивидуально;
  • соотносить виды деятельности учащихся, с описанными в дескрипторах;
  • регулярно пополнять банк видов учебной деятельности.
Шаг 5. Постепенное внедрение самооценки. Обучать учеников оценивать:
  • свою работу в парах с последующим комментарием учителя;
  • работу друг друга устно в парах;
  • свою работу индивидуально в разговоре с учителем о своих достижениях;
  • свою работу в виде письменных рефлексивных заметок о том, чем и как хорошо они овладели с последующим письменным комментарием учителя;
  • письменную работу друг друга в парах с исправлениями перед последующим оцениванием работ
  • в группе: составлять список критериев оценки качества выполнения той или иной задачи;
  • наблюдать и размышлять особственных умениях, навыках и достижениями , описанными в дескрипторе;
  • регулярно прибегать к самооценке.
Шаг 6. Стимуляция роста интереса при работе ЯП. Поощрять учеников к:
 
  • классным и групповым дискуссиямлучше с использованием ЕЯП;
  • интервью с учениками, которые успешно используют ЕЯП;
  • изготовлению постеров с лучшими идеями и предложениями;
  • международным контактами межкультурным проектами отражению этого опыта в ЕЯП;
  • созданию выставок из материалов ученических ЕЯП;
  • подготовке проектов по представлению результатов своего обучения;
  • преобразованию ЕЯП в объект собственной проектной работы и ее презентации перед общественностью (учениками других классов, учителями, родителями и т.д.
Работа над языковым портфолио длится  не  первый год. При работе с ЕЯП использую такие методы и подходы, которые позволяют ученикам творчески подходить к выполнению любой задачи:
  • индивидуально-личностный (предпочтение отдаю развивающим заданиям , оптимальным по содержанию, реальным по нагрузке );
  • дидактический (использую индивидуальные программы акцентируют внимание на определенных сильных сторонах личности (усиливающая модель), или на слабых (корректирующая модель), усиливая сильные стороны, чтобы компенсировать слабые (компенсирующая модель). Среди методов обучения, применяется:
  • самостоятельная работа;
  • поисковый и исследовательский подходы к усвоению знаний, умений и навыков;
  • коммуникативная методика (общение устное или письменное обязательна);
  • метод проектов(один из самых популярных методов);
  • тренинговый подход (если Вы когда-то были на тренингах, тогда Вы знаете, что это такое. На занятиях Вы учите немного теории, а затем применяете ее на практике так, например, на уроке из цикла «СМИ» мы сначала обращались презентации о СМИ разных стран, а затем в виде конференции находили преимущества и недостатки, на уроках по теме «Путешествие», кроме просмотра презентаций, пробовали блюда разных.
 Определяю направления стратегии обогащения:
развитие творческого мышления,
рост знаний в конкретной отрасли.
Контроль за их выполнением является постоянным и обязательным.
 
Работа с языковым портфолио интересная, но и она имеет свои преимущества и недостатки.
Преимущества:
  • привлечение к работе с языковым портфолио родителей учеников
  • привлечение внимания родителей к обучению ребенка, развитие их заинтересованности.
  • повышение мотивации на всех этапах обучения за счет активизации самооценки учащихся;
  • поддержка мотивации изучения английского языка;
  • усиления ситуации успеха в учебной деятельности;
  • рост самооценки личности;
  • положительное влияние на формирование ценностных установок;
  • реализация идеи непрерывного образования при переходе учащихся с одной ступени обучения на другую;
  • совершенствование знаний детей и самостоятельного изучения ими английского языка.
Недостатки:
  • создание языкового портфеля требует совместной работы трех заинтересованных сторон - ученика, учителя и родителей. Поэтому, безразличное отношение к созданию ЕЯП любой стороны практически сводит на нет работу других;
  • нехватка времени;
  • большое количество учеников в группах;
  • отсутствие навыков оценки и самооценки при переходе учащихся из начальной школы в среднюю.
На мой взгляд, языковой портфель является перспективными направлением работы освоении видов речевой деятельности в начальной школе, в различных типах школ, по альтернативным учебникам, а также в основной и старшей профильной школе,инструментом самооценки и учетом достижений школьника по иностранному языку.
Используемые ресурсы:
  1. Иванова Н.В. Языковой портфель как инструмент формирования социо-кросс-культурной компетенции учащегося.
  2. Новикова Т.Г., Пинская М.А., Прутченков А.С., Федотова Е.Е. Портфолио в зарубежной образовательной практике”. Вопросы образования, 2006, стр.201-238
  3. Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования. Начальное общее образование. Российская Академия Образования Москва, 2009г.
  4. Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования. Начальное общее образование (проект рабочей группы Института проблем образовательной политики “Эврика”)
  5. Чичерина Н.В. Самостоятельная работа: личностные стратегии изучения иностранного языка.
  6. David Smith Assess Students with Portfolio. Types of portfolios Education Research Consumer Guide

GREAT BRITAIN -
 LONDON. 
UKRAINE - 
KYIV.
Geographical position.
 National symbols and emblems. 
Places of interest
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                    
 
Тема уроку: Великобританія – Київ. Україна – Лондон. Географічне положення. Національні символи та емблеми. Визначні місця.
Мета уроку: Повторити лексичний та країнознавчий матеріал, вивчений у молодших класах. Формувати в учнів навички говоріння та читання, практикувати в аудіюванні. Розвивати комунікативні здібності учнів. Виховувати інтерес до культурної світової спадщини, повагу до традицій та символів рідного та інших народів.
Обладнання: фізичні карти України та Великобританії, фотографії визначних місць Києва та Лондона, малюнки національних емблем, гра «Доміно», прислів’я, назви столиць та країн, планшети, кросворд.
 
ХІД УРОКУ:
 
І. Оголошення теми та мети уроку.
 
The topic of our lesson is “Great Britain – London. Ukraine – Kyiv. Geographical position. National symbols and emblems. Places of interest.”
Today we’ll continue speaking about Ukraine, its capital and places of interest, our national symbols and we’ll remind us of Great Britain. We’ll learn something interesting about British emblems; we’ll make a project “Two capitals: Places of interest”.
 
ІІ. Мовна розминка.
 
Now let’s remind us what we know about our Motherland.
  1. What is the capital of Ukraine? The capital of Ukraine is Kyiv.
  2. What is the population of Kyiv? The population of Kyiv is more than three million people.
  3. What is the population of Ukraine? The population of Ukraine is 47 million people.
  4. What is the longest river in Ukraine? The longest river is the Dnipro.
  5. What is the highest mountain in Ukraine? The highest mountain is Hoverla.
  6. What is the deepest lake in Ukraine? The deepest lake is Svityaz.
  7. What is the biggest lake in Ukraine? The biggest lake in Ukraine is Yalpuh.
  8. What is the most famous nature reserve in Ukraine? Ascania-Nova is the most famous nature reserve in Ukraine.
  9. What seas wash Ukraine? The Black and Azov Seas wash Ukraine.
Let’s ask each other in chain:
What would you like to see in Kyiv?
I would like to see Khreshchatyk Street (Askold’s grave, Shevchenko National University, the Golden Gates, Kyivo-Pecherska Lavra, monument to Taras Shevchenko, the Mariinsky Palace, Nezalezhnist Square, monument to Prince Volodymyr).
 
ІІІ. Лексична розминка.
 
Let’s review the words to the topic. Let’s play a game.
  1. Гра «Доміно».
Trident, anthem, abbey, cathedral, square, monument, ancient, royal, queen, palace, tower, bridge.
 
  1. Прислів’я.
Look at the blackboard and match the first part of the phrase with the second one to make up a proverb.
East or West          home is best.
Every bird likes       its own nest.
There is no place         like home.
It is a dirty bird        that fouls its own nest.     
Home-keeping hearts        are the happiest.
 
ІV. Перевірка домашнього завдання (розповідь про географічне положення України).
Your home task for today was to speak about geographical position of Ukraine.
UKRAINE
 
We live in Ukraine.
Ukraine is situated in the south-eastern part of Europe. Its territory is 603700 km2. Ukraine borders on Russia, Belarus, Moldova, Slovakia, Poland, Hungary, and Romania. In the south it is washed by the Black Sea and the Sea of Azov.
There are the Carpathian Mountains in the west of the country and the Crimean Mountains in the south. The Dnipro is one of the longest rivers. The biggest cities are Kyiv, Kharkiv, Dnipropetrovsk, Odessa, and Lviv.
The capital of our Motherland is Kyiv. It is situated on the Dnipro River. More than three million people live there. It is a beautiful and ancient city.
 
  1. Аудіювання.
We’ve spoke about our Motherland and now we’ll listen to the text about Great Britain.
  1. Listen to the text and match the country and its capital.
England – London
Scotland – Edinburgh
Wales – Cardiff
Northern Ireland – Belfast
 
GREAT BRITAIN
 
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is situated on the British Isles. They lie to the north-west of Europe. The British Isles are separated from the continent by the English Channel. The country is washed by the Atlantic Ocean and the North Sea.
The United Kingdom consists of four parts: England, Scotland, Wales and Northern Ireland.
Each part has its capital. The capital of England is London, Wales has Cardiff, Scotland has Edinburgh and the main city of Northern Ireland is Belfast.
Great Britain is a country of forests and plains. There are no high mountains in this country.
Scotland is the most mountainous region with the highest peak, Ben Nevis.
The rivers of Great Britain are not long. The longest rivers are the Thames and the Severn. The capital of the United Kingdom, London, stands on the bank of the Thames.
Wales is a country of lakes. It has the most famous lake in the world – Loch-Ness.
 
  1. False or True:
  • The United Kingdom is washed by the Atlantic Ocean and the Black Sea. F
  • The United Kingdom consists of four parts. T
  • The capital of Wales is Cardiff. T
  • The highest peak in Great Britain is Hoverla. F
  • London stands on the bank of the Thames. T
 
  1. Complete the sentences:
  • The United Kingdom is situated …on the British Isles.
  • The British Isles are separated from the continent by … the English Channel.
  • Great Britain is a country of … forests and plains.
  • The rivers of Great Britain are … not long.
  • Wales is a country of …lakes.
 
  1. Answer the questions to the text:
  • What parts does the United Kingdom consist of? (4)
  • What is the capital of Northern Ireland? (Belfast)
  • What are the longest rivers of Great Britain? (the Thames and the Severn)
  • Are there high mountains in Great Britain? (no)
  • What is the most famous lake in Wales? (Loch-Ness)
 
      Фізкультхвилинка.
 
  1. Читання.
Read and translate the text.
Текст «The Symbols of Ukrainian State». Ex. 3 p. 101(підручник 6 класу, Биркун Л.)
 
 
  1. Розповідь “National Emblems of Great Britain”.
We’ve read about the national symbols of Ukraine. Our pupil has prepared the story about the national emblems of Great Britain. Listen to him attentively, he’ll ask you some questions to his story.
 
NATIONAL EMBLEMS OF GREAT BRITAIN
 
  1. The red rose was the emblem of Lancastrians, the white rose of Yorkists, the two Houses fighting for the English throne in the War of Roses. The red rose has since become the emblem of England.
  2. The thistle is the national emblem of Scotland. The legend says that the thistle saved Scots from the Norsemen.
  3. The leek is the emblem of Wales. The Welsh celebrate St David’s Day by wearing leeks.
  4. The Irish wear their national emblem on St Patrick’s Day. It is a shamrock, white clover.
 
What is the national emblem of Great Britain? Wales? Scotland? Northern Ireland?
 
  1. Кросворд «Лондон. Київ»
 
CROSSWORD “LONDON”
 
  1. The blue-yellow symbol of Ukrainian state. flag
  2. The national emblem of England. rose
  3. The music symbol of Ukraine. anthem
  4. One of the symbols of Ukrainian state. trident
  5. The longest river in Ukraine. Dnipro
  6. The official language of Great Britain. English
 
CROSSWORD “KYIV”
 
  1. The national emblem of Wales. leek
  2. A large town. city
  3. The most important town in a country. capital
  4. A large stream of water that flows across the land. river
 
IX. Робота над проектомВизначні місця Києва та Лондона»
 
Both capitals London and Kyiv have much in common: ancient history, beautiful legends, famous people, wonderful parks and places, theatres and museums. Like all big cities of Europe they have many places of interest.
Today we’ll make a project “Two capitals: Places of interest”. We have two groups of pupils: Ukrainian schoolchildren and British schoolchildren. Every group prepares a little poster about its capital and invites us to visit them. Let’s cast lots: what country you will present.
You have posters, descriptions of famous places, their names and their photos. Your task is to find suitable descriptions and match with their names and choose their photos.
 
It was founded in 1050. Nearly all the kings and queens of Britain were crowned and buried there. The Abby is a symbol of English traditions.
 
This cathedral is the most famous of all English architecture. Inside the cathedral you can see many monuments to generals and admirals.
 
 
This palace is London residence of the Queen and her family. It is like a small town, with a police station, two post offices, a hospital, a bar, two sport clubs, a disco, a cinema and a swimming-pool.
 
It is a square in the centre of London. Here is a monument to Admiral Nelson. Four bronze lions are at the base of the column.
 
 
It is a big monastery with many ancient churches and museums. It is famous for its underground caves.
 
Tourists always go to have a look at this monument. It’s a monument to the outstanding Ukrainian statesmen and military leader.
 
 
It’s a world famous cathedral. The first Russian library, founded by Yaroslav Mudryi, functioned there.
 
It is the main and most beautiful street in the city. A lot of chestnut trees grow along this street. These trees are a symbol of the city.
 
Westminster Abbey
St. Paul’s Cathedral
Buckingham Palace
Trafalgar Square
 
The Monument to Bohdan Khmelnytsky
Khreshchatyk
Kyivo-Pecherska Lavra
St. Sophia’s Cathedral
 
Who is ready to present his own project?
+ Х. Вікторина «Великобританія – Україна»
 
QUIZGREAT BRITAIN. LONDON
 
  1. What is the territory of Ukraine? 603 700 km2
  2. What are the official symbols of Ukraine? Anthem, flag, trident
  3. What colours is the flag of our country? Blue-yellow
  4. What is the longest river of Ukraine? The Dnipro
  5. What is the capital of our country? Kyiv
  6. How do our people meet guests? With bread and salt
  7. What countries does Ukraine border on? Russia, Belarus, Poland, Hungary,  Slovakia, Romania, Moldova
  8. What tree is the symbol of Kyiv? Chestnut tree
  9. What are the longest rivers in Great Britain? The Thames and the Severn
  10. What is the highest peak in Great Britain? Ben Nevis
  11. What is the capital of Wales? Cardiff
  12. What is the national emblem of Scotland? Thistle
  13. What is the population of London? 8  million people
  14. What river is London situated on? The Thames
  15. What parts does Great Britain consist of? England, Scotland, Wales, Northern Ireland
  16. What colours is the flag of Great Britain? Blue, red and white
 
ХІ. Підсумок уроку.
Let’s sum up our lesson. What have we done at our lesson today?
 
ХІІ. Домашнє завдання:
Підготувати розповідь про географічне положення Великобританії.

 

Appraise the notion of the good life according to Socrates

  1. Introduction

From the ancient times till the modern world the notion of a good life was hard to understand. A lot of philosophers, scientists, psychologists and politicians were trying to find the answer to the question: what is a good life? However, this concept has its own significance for each person. It is hardly that mankind will possible come to one and same conclusion. People spend their lives on unnecessary things, lying to each other in order to show and prove, that we are extremely perfect, which is completely contradictory to reality. Authorities dictate to us, how we should act, what we should do, which behavior and attitude we are to show, and, maybe, because of this pressing from all sides, sometimes, we forget that we are living in the present times, we have just one life and in our own interests are to live it with benefit for ourselves and for others. Such as in “Apology” written by Plato about the trial of a philosopher and a great wise man, whose name was Socrates.

 

2.1 The parallel between Socrates’ times and modern world

If we start to analyze the concept of a good life then we cannot forget about Socrates. We are analyzing this concept. Therefore, we need to come back to the Plato’s Apology of Socrates (Modus ponens).

Socrates, turned from the natural philosophy and cosmology and opened a new era of philosophy in the history of ancient times. He focused on the problem of man, and in particular on the problem of reason. In a sense, we can call the actions of Socrates close to the so-called “revolution of philosophy”. And every revolution requires heroes and sacrifices. Such a hero and, at the same time, a victim was Socrates. His tendency was to dissect traditional human behavior, to achieve their clarity, to try to preserve all the best and crush all the worst in them. Naturally, it caused the feeling of perplexity or a fear in many of his contemporaries. Almost all citizens were scared of such unprecedented criticism in Greece. Socrates' accusers were incriminating him, godlessness, corrupting youth, ruining the existing state system and even introducing some new deities. When I read "Apology...", I admired the strength of the spirit with which Socrates followed his own ideas and disclosed lies, covered up by the well-behaved people and their supposedly well-intentioned judgments. The image of this great philosopher makes us think about the role of lies and justice, foolishness and wisdom, good and evil intentions in the modern world and without any effort, we can draw some parallel between times: from ancient Greece to the 21st century. How did the people mentality change?

If in the period of Socrates’ life people had been able to accept and understand innovations in culture, literature, science, philosophy, etc. then they would not have judged Socrates according to his actions. If they had not judged Socrates according to his actions, Socrates would have been alive and he would have shared with others the knowledge of good and bad. Therefore, if people have been able to accept and understand innovations then Socrates would have been alive and he would have shared with others the knowledge of good and evil (Hypothetical syllogism).

Nowadays, people are more open to submit everything new or they are closed and do not perceive novelty (especially eldery people). If humans are more open to accept everything modern then they have a higher level of development and perception of this world as a whole with and without faults. If other members of the society are closed and do not submit innovations then they have less possibilities to get accustomed to the modern world, where more and more inventions, technologies, events and novelties emerge every day. Therefore, nowadays, people have a higher level of development and perception of this world as a whole with and without faults or they have less possibilities to get accustomed to the modern time, where every day more and more inventions, technologies, events and novelties emerge (Dilemma).

As a result, we can emphasize that the citizens of ancient Greece were living at the time, when the authority was imposing knowledge, ideas and thoughts and they were living in fear of something foreign and strange. Attitude and behavior in that time was also dictated by the people from the top (kings and queens, governments and courts, wealthy individuals and “sages” (whom Socrates was trying to challenge)).

 

2.2 The concept of a good life

The younger we are, the more things we do senselessly or, at least, playfully. There is a difference between pointless actions and a game. Human beings senselessly act when they do not know the desired result. But, when people play, they have a goal - fun from the process. They have no hidden purpose, the pleasure of the activity itself is their goal, and it is quite enough. When people are growing, they become more serious. By the time, they try to collect all their various aims into one whole - into a single life system. As Aristotle advised, people should develop a plan to live as well as possible, to achieve the highest result from their lives and Socrates provided his own idea that «an unexplored own life has no value». Every human being in his or her life should have a selected goal to which he/she will be moving step by step. Without it we cannot understand the price of our existence on the Earth. The main goals are different for everyone. Someone dreams about peace in the world, someone wants to achieve a well-payed top position in the firm, someone, for the high satisfaction, wants to have a huge and strong family. The aims can be different, but the way, how we are trying to achieve them are very similar.

If you are living your life without the understanding, what you are going to take from it, then you will die without any gratification and a contribution to make this world a little bit better, at least for your relatives or friends. But, if you are living your life with an understanding of what you are going to take from it, therefore, you will not die so unnecessary and even after the death people will remember you as a good person (Modus tollens).

Socrates was a great philosopher and his aim was to make people know: what is good and what is evil. He revealed liars, who were showing themselves as wise men and tried to convince others in it. He tried to provide some kind of enlightenment in the human’s minds according to his knowledge given by Gods. Socrates was teaching citizens of ancient Greece for free, without any benefit for himself. From my point of view, before the death Socrates achieved his main goal, because Greeks divided the philosophy on before-Socrates (the main question was "What is the "existence"?) and after-Socrates (What is "Me"?).

 

2.3 Philosophical approaches for the notion of “good life”

The question of Socrates “What is “Me”?”, brought to the humans a new stage of research in philosophical area. Socrates, who at first was so enthusiastic with the ideas of Ionian science, later understood that neither sophists nor scientists nor simple Athenians could explain what is the meaning of the word "I". He realized the requirement for the research in the field of ethics and science. Socrates also became an inspiration for the new approaches to politics and education. After this Greek philosophers started to focus on combination of natural sciences, such as math, physics, logics, zoology, and humanitarian values ​​in a single system of the real world. An example of Socrates' life and death reminds us about the importance of human mind and of the right for freedom to use it. He was so depressed, that people used to think only about their wealth and how to preserve it, and they did not reason about what they would leave after their death for the nation or, simply, for their children. Socrates way of thinking was that human beings should not take into consideration money, but should be focused on more real things, which are education and knowledge, because today you can be the wealthiest person in the world, but tomorrow you may lose everything and, what will stay with you forever – your bright mind, your lore and life experience. The same situation we have in a modern world, where people spending a whole life in pursuit of a huge amount of money, forgetting their positive human sides, awakening in themselves coldness, cruelty and a thirst to get rich at the expense of others. Their children are growing in the same atmosphere. Observing the actions of their parents, kids unconsciously take the traits of character of their relatives, and, thus, it brings a dead end of social development (Argument by authority).

 

3. Conclusion

Socrates gave to this world a priceless gift: an awareness of who we really are, and why the notion of a good life is so important for the way of our living on the planet. His era finished so many years ago, but still his knowledge finds a place in our minds and hearts, influence our ideas and social life. Aristotle was right that we should create a plan for our life with the main goals, which people should try to achieve. Human’s aims are important for self-realization, because, usually, if we want to achieve, we must work a lot. But the first aim should be to teach our (future) children the rules given to us by Socrates, thus they are or will be a part of future generation and, nevertheless, everything depends on them: to ruin the world or to save it. A concept of good life, from my point of view, is a world without cruelty, indifference, racism and gender discrimination, and without division in the society on more worthy of a good attitude to them and less worthy. If everyone has the same goal and all the people living on the Earth will try to achieve it, then we will have a result. But,now, a peaceful world and equality in society, according to Socrates ideas and perspectives, is just a dream, which is difficult to attain, but such sweet and welcome as a piece of a cake.

 

 

 

 

 

Bibliography

1. Plato, A. M. Adam (editor), 2017. The Apology of Socrates: As Written by His Friend and Pupil, Plato (Classic Reprint). Forgotten Books Publishers, 20 April 2017.




 

Комментарии

Комментарии отсутствуют
Чтобы оставить комментарий, пожалуйста, зарегистрируйтесь и авторизируйтесь на сайте.